.::.:::.::: باغ رضوان ::.:::.:::.
 
نويسندگان

عشق به زیبایی و جمال ظاهری، یکی از تمایلات و خواسته‎ های فطری بشر است. تمام طبقات مردم به زیبایی ارج می ‎نهند و یکی از مهم ترین علل و دلبستگی خود را به هر چیز و هر کسی جمال و زیبایی آن به حساب می ‎آورند. گر چه این علاقه در بین تمام افراد بشر قرار دارد، امّا دختران جوان بیش از اقشار مختلف دیگر به جمال و زیبایی علاقه ‎مند هستند. این علاقه در دوران حساس بلوغ بیشتر خود را نشان داده و دخترانی که قدم به این دوران مهم می ‎گذارند، حساسیت زیادی نسبت به ظاهر خود و دیگران دارند. آنان دوست دارند زیبایی خود را به رخ دیگران بکشند و به هر چه می ‎نگرند زیبا باشد. این امر حتی در نوع لباس و پوشاک و وسایل شخصی آنان نیز تأثیر گذاشته و هر چه را انتخاب می ‎کنند، قبل از هر چیز، دوست دارند ظاهری خیره کننده داشته باشد. آن چه در این قسمت قابل تذکر است، و باید مورد توجه دختران جوان قرار گیرد، این است که آراستگی و رسیدن به وضع ظاهر و عشق و علاقه به جمال، از نظر اسلام نیز مورد توجه قرار گرفته است معصومان(ع) که بعنوان بزرگ ترین مربیان و الگوهای تربیتی معرف حضورند، در سخنان ارزشمند خود این مسأله را مورد تأکید قرار داده‎اند. به روایاتی در این مورد توجه کنید:

1. زیبا پوشی: حضرت صادق(ع) ضمن حدیثی می ‎فرماید: لباس زیبا بپوش؛ زیرا خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.[1]

2. خودآرائی: هم چنین آن حضرت می‎ فرماید: خداوند زیبایی و خود آرایی را دوست دارد و بینوایی و قیافه فقر آلود را ناخوش می ‎دارد، هر گاه خداوند به بنده‎ای نعمتی دهد دوست دارد اثر آن را در او ببیند عرض شد چگونه؟ حضرت فرمود: لباس تمیز بپوشد، خود را خوشبو کند، خانه‎اش را گچ کاری نماید، جلو در خانه‌ خود را بروبد و حتی روشن کردن چراغ پیش از غروب خورشید فقر را می ‎برد و روزی را زیاد می کند.[2]

3. خود را بیارایید: امیر مؤمنان(ع) می ‎فرماید: هم چنان که دوست دارید افراد غریبه شما را در بهترین و زیباترین وضع ببینند و خود را برای آن ها می ‎آرایید، وقتی نزد برادر مسلمان خود می ‎روید نیز خود را بیارایید.[3]

4. اخلاق مؤمنان: هم چنین از آن حضرت نقل شده است که فرمود: خودآرایی و تجمل از اخلاق مؤمنان است. همان گونه که گذشت و از روایات ذکر شده فهمیده می ‎شود، جمال و عشق به زیبایی در نظر اسلام نیز مورد تأکید قرار گرفته و بزرگان دین نیز رأی و نظر مثبتی نسبت به آن دارند. ناگفته روشن است که گر چه دین مبین اسلام نسبت به مسایل اجتماعی و اخلاقی سفارش‎ های فراوانی دارد؛ اما هرگز راه افراط و تفریط(یعنی زیاده روی و یا کوتاهی) را نمی‎ پسندد و راه اعتدال را مورد تأکید قرار می ‎دهد. از نظر اسلام کسانی که در ظاهر به خود نمی ‎رسند و وضعی آشفته و نابسامانی دارند، نکوهش شده و از طرف دیگر آن هایی که بیش از حدّ معمول وقت گرانبهای خود را صرف رسیدگی به ظاهر و خودآرایی می‎ کنند را نیز ملامت نموده است. بویژه آن دسته از دخترانی که هدف و منظور از آراسته کردن خود را جلب نظر دیگران می ‎دانند، بطور قطع از نظر اسلام ملامت شده و هرگز اجازه آشکار کردن جمال ظاهری آنان در حضور نامحرمان را امضاء نمی ‎نماید. امیر مؤمنان(ع) در این باره می ‎فرماید: ایاک ان تتزین لنّاس و تبادر الله بالمعاصی. «بپرهیز از این که خود را برای دیگران بیارائی و بوسیله‌ گناهان با خدا به ستیز برخیزی.»[4] پس بر تمام دختران جوانی که شیفته مکارم اخلاق الهی هستند و دوست دارند در پرتو احکام اسلامی، دارای زندگی شرافتمندانه‎ای باشند، لازم است که در توجه به جمال و آراستن خود حدّ اعتدال را پیش بگیرند و سخت مواظب باشند که با دست خویش راه های سقوط و هلاکت خود را فراهم نیاورند.

در زمــیـن دیگــران خــانه مــکن
فــکر خــود کن فکر بیگانه مــکن
کــیست بـیگانـه تــن خــاکی تـو
کــز بــرای اوســت غــمناکی تـو
تا تو تن را چرب و شیرین می ‎دهی
گوهــر جــان را نــیابی فــربـهی
گر میان مشک تـن را جـان شــود
وقت مـردن گـند آن پــیدا شــود
مشک را بر تن مزن بر جان بــمال
مشک چه بود نـام پـاک ذوالجلال

با توجه به مطالبی که گذشت تذکر این نکته نیز ضروری است که در اسلام به جمال و زیبایی دیگری نیز اهمیت داده شده است و آن«جمال باطنی» و زیبایی درون است. دختران جوانی که دارای جمال ظاهری و زیبایی خدا دادی هستند، باید قدر این نعمت الهی را بدانند، مبادا با کارهای ناشایست خود را در زمره زشت سیرتان خوش صورت در آوردند و جمال ظاهری خود را نیز پایمال کنند. چه بسیار زنان و دختران خوش سیمایی که با رذالت و پستی و درک شهوات و لذت های حرام در جمع زشت ‎ترین چهر‎ه ‎های بدسیرت در آمدند و خفّت آخرت را به لذت چند ساعته دنیا خریدند. و چه بسیار زنان و دخترانی که از نظر سیما و وضع ظاهر، زیبایی چندانی نداشتند؛ امّا با توسل به فضایل اخلاقی و درک عبادات معنوی، خود را در زمره زیباترین پاک سیرتان عالم در آورده و شهرت جهانی یافتند. گر چه مسأله فوق روشن است؛ ولی برای تأکید و جلب نظر شما خواننده محترم مثالی را ذکر می ‎کنیم: فرض کنید شما برای دیدن دوست تان می ‎خواهید به منزل ایشان بروید، به همین خاطر به مغازه گل فروشی رفته و قصد دارید گلی را بعنوان هدیه انتخاب کنید، گل های موجود سه دسته‎اند:
الف:‌ یک دسته از گل ها، ظاهر زیبایی ندارند و از باطن خوبی نیز برخودار نیستند. بطور قطع کسی سراغ آن ها نمی ‎رود و هیچ عاقلی برای خرید آن اقدام نمی ‎کند.
ب: برخی از گل ها، ظاهری زیبا دارند و از باطن خوبی برخودارند مسلماً هر عاقلی برای خرید آن اقدام می ‎کند.
ج: برخی از گل ها ظاهری زیبا دارند ولی از باطنی متعفن و بدبوی برخوردارند، این دسته از گل ها نیز گر چه ابتدا نظر مشتریان را جلب می‎ کنند، اما به محض توجه به درون متعفن آن از آن صرف نظر می ‎شود.
دختران جوان نیز درست شبیه به این گل ها هستند. اگر در کنار جمال ظاهری و زیبایی خدا دادی به جمال باطنی خود نیز رسیدند و آن را از زشتی و رذالت پاک نمودند، بطور قطع مورد توجه همگان قرار می ‎گیرند تا جایی که شهرت جهانی پیدا کنند. و در عوض دختران جوان خوش سیمایی که هرگز به فکر رسیدگی به روح و روان و باطن خود نیستند؛ گر چه ابتدا نظر گروهی را به خود جلب می ‎کنند، اما یقیناً از چشم خواهند افتاد و از مزایای زندگی شرافتمندانه محروم خواهند ماند و سرانجام به عواقب خطرناکی دچار خواهند شد

[ ۱۳٩٠/٢/٢۸ ] [ ۱۱:٥۳ ‎ق.ظ ] [ اسماعیل علیزاده ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

صفحات اختصاصي
امکانات وب
RSS Feed

statistics

كد ماوس

اسماعیل علیزاده

كدهای جاوا وبلاگ

قالب وبلاگ

اسماعیل علیزاده

?